Ahad, 3 Mac 2019

TAK BAI, THAILAND (PENGKALAN KUBUR & TERENGGANU)

Hi dan Assalammualaikum ........

Alhamdulillah sihat and semakin sihat selepas demam
disebabkan cuaca yang agak panas sekarang so entry ni
ikutkan dah basi tapi ini je masa free aku so aku nak
share sikit lah dengan korang tempat yang aku pergi ni
masa cuti semester haritu bulan februari ..

Dari Kedah aku bertolak around 4ptg and sampai di jeli
around 10malam so family aku decided untuk bermalam di jeli
sebelum teruskan perjalanan ke destinasi. Esok pagi tu around 9pagi
kami bertolak ke Terengganu. Aku rasa aku tak payah cerita detail sangat
kot pasal Terengganu sebab ini hanya lah alang-alang berjalan kan
Macam biasa terengganu wajib pergi Pasar Payang , Masjid Kristal, Masjid Terapung
disebabkan kami p masa cuti raya cina so tersangatlah jammed !
Next destination, of course pantai after makan dinner around 6ptg
Then lepak pantai sampai ke Maghrib iaitu Pantai Batu Buruk .
Tersangat lah ramai and hidup pantai tu so bagi aku meriah jugak .
Then terus balik homestay, wajib tidur semalam kan lagipun
seharian drive so better tidur bermalam ..

Keesokkan pagi around pukul 10pagi kami bersiap kemas untuk checkout,
next destinasi iaitu Kelantan . Tapi kami tak masuk area
Kota Bharu sebab kelantan kan tambah pulak cuti
of course jammed teruk so kami parea Pengkalan Kubur ....
Ni lah highlight for entry kali ni .
Mesti ada yang kata bukan ada benda pun dekat Pengkalan Kubur
Honestly orang Kelantan sendiri pun tak masuk
tapi orang luar je yang tahu benda .

Nama tempat sempadan Thailand iaitu Tak Bai,
ni dah sempadan so lebih kurang Padang Besar
untuk orang utara and Tak Bai untuk orang pantai timur
Alhamdulillah masa sampai tak ramai sangat .
Kalau hampa nak try p elok p awai pagi pasai gate
dia tutup pukui6 so kedai semua akan tutup.

Then dah lewat kami tidoq semalam and nama pun last minit
so tak dapat la nak tidoq dekat chalet atas air
Kalau hampa p area ni aku suggest kan hampa tidur dekat
MAENA WATER CHALETS better call depa untuk booking
hampa search ja dekat Facebook kan keluar semua details .
So dari situ kami naik bot laju dalam lima minit
sampai sempadan sungai golok tanpa PASSPORT okay
Satu perahu hanya empat orang and harga sekepala RM3
Walaupun takada apa , tapi bagi aku okay la dapat try
sebab bukan selalu masuk sempadan naik bot laju
bak kata makcik tu bot grab hahahaha
If nak balik ke seberang cari je mana mana bot sebab
banyak ja bot tunggu dekat situ so dont worry
selamat okay . Dah masuk Thailand wajib beli greentea
and aku terkejut big cup greentea RM3 murahhhhhhh




















0 comments:

Ģ