Selasa, 10 Julai 2018

RAYA AIDILFITRI 2018

ASSALAMMUALAIKUM ...

Dah lamaa tak update baru sempat dan terajin buka blog
so harini masih berbaki empat hari lagi
di bulan Syawal jadi aku nak share kemeriahan
sepanjang bulan Syawal ni .

Alhamdulillah raya tahun ni besederhana macam tahun yang lain
macam biasa solat raya AidilFitri di masjid lubuk kawah
dekat je dengan rumah then after solat raya baru p
rumah tok dekat alor star..
Rumah aku dekat jitra ja so jarak perjalanan tu 15minit ja
tak sesak mana pun tu la rutin raya biasalah takada kampung
nak rasa jammed ni so redha je lah plus beruntung jugak ..
Then raya first, maklang buat nasik tomato dekat rumah tok
haa raya jatuh hari jumaat tahun ni so mostly rumah
buat nasik maybe sebab senang takpayah masak dah ..
Lepas makan dekat rumah tok kami adik beradik p beraya
rumah adik-beradik area kampung tu je depan rumah tok,
rumah chaq so rumah chaq kami makan laksa ..
Setiap tahun chaq akan buat laksa so memang dah jadi favourite
Then p rumah tok long rumah makngah suri ...
Hampir nak tengahhari dah abah umi ajak p beraya
rumah maklong belah umi tak jauh pun lepas satu traffic light
dari rumah tok ja ...
Itu lah raya pertamaaa aku ..

Then raya kedua kami pakat tidoq di pagi hari..
selalunya tahun tahun lepas raya kedua akan p family day
belah umi tapi tahun ni tak rajin so umi abah
decided untuk buat makan makan kat adik beradik
belah abah kirananya jumpa orang yang samaa di hari raya
pertama cuma raya kedua tempatnya di rumah aku jitra...
Of course lah best adik beradik mai rumah
dah laa jarang rumah nak hingaq

Raya ketiga pakat semua p sungai tiang kat pendang
kebetulan raya keempat abang mi punya kenduri iaitu
sepupu aku kiranya sepupu sulung laa so meriah laa
namapun sulung even lelaki kan..
Bukan katering pulak berpakat so pakat la
ramai ramai basuh ayam dan ikan
ang geng mak mak memasak macam biasa laa
Meriah tahun ni sebab ada kenduri kalau dak
hambar ja raya aku .....
kebetulan pakwa iaitu abang abah aku, sewa
homestay hmm lagi meriah laaaa
Mak lang aku ni suka jenih masak masak ni sanggup
tak tidoq then kami adik beradik mai belah malam pakat
lapaq maklang aku la masak macam macam
kebetulan rumah pakwa dah penuh dengan orang kampung
mai tolong so adik beradik berundur diri laa ..




















0 comments:

Ģ